Závody Formule 1

Jedna velká cena Formule 1 se obvykle skládá ze tří dnů. V pátek se jedou dva volné tréninky. Na ty navazuje sobotní třetí volný trénink, po němž už následuje kvalifikace. Vše završí nedělní závod. Ten začíná pravidelně ve 14:00.

Během závodního víkendu se obvykle jezdí i další série spadající pod hlavičku FIA. Například GP2 Series, která je považována za pomyslnou druhou ligu a často odtud vede cesta přímo do Formule 1.

Volné tréninky

Páteční volné tréninky trvají 90 minut, ten sobotní 60 minut. Během pátku mohou týmy nasadit testovací piloty. Přitom ale platí, že jedna stáj může na okruh vyslat maximálně dva monoposty.

V celém šampionátu existuje jediná výjimka, kdy se tréninky nekonají v pátek. V Monte Carlu se testuje již ve čtvrtek a v pátek si pak piloti užívají volného dne.

Kvalifikace

Kvalifikace prošla mnoha změnami formátu. V minulosti třeba kvalifikace skutečně rozhodovala o tom, zda se jezdi kvalifikují do závodu, protože byl omezený počet míst. Jezdívalo se také na jediné měřené kolo.

Dnešní systém byl přijat v roce 2006. Jde  formát KO, který se skládá ze tří částí. První kvalifikace trvá 18 minut a postupuje z ní 16 nejrychlejších pilotů. Zároveň je třeba splnit časový limit 107 % času vítěze, jinak se nelze zúčastnit závod.

Po krátké přestávce následuje druhá kvalifikace, ve které se během 15 minut rozhodne o finálové desítce. Třetí část kvalifikace trvá 12 minut a vytváří konečné pořadí na startu.

Závod

Vrcholem každého víkendu je nedělní závod. Každý závod je dlouhý minimálně 305 kilometrů. V závislosti na délce okruhu to může být trochu víc. Jedinou výjimku opět představuje Monako, kde délka přesahuje jen hranici 260 kilometrů. Časovým limitem pak jsou dvě hodiny.

Na konci každé velké ceny se udělují body 10 nejlepším v pořadí podle následujícího klíče:

Bodování v závodech Formule 1
1. 25 b 6. 8 b
2. 18 b 7. 6 b
3. 15 b 8. 4 b
4. 12 b 9. 2 b
5. 10 b 10. 1 b

Pokud se odjede méně než 75 % závodu, tak jsou udělovány poloviční body. Na bodový zisk může zároveň dosáhnout jen ten pilot, který dokončí 90 % závodu.